Yamaha XJ600 typ 51J

Rok výroby 1987,řadový vzduchem chlazený čtyřválec, typ 51J, výkon 50kw (v TP je nevím proč 57kw), spotřeba při 90km/h 5l - při 130km/h 6,5l, max.rychlost 200km/h, rozkmitání řidítek od 160km/h.

Po prodeji Trampa jsem dumal co koupit.Nechtěl jsem dávat do mašiny tolik peněz a chtěl jsem zároveň něco rychlejšího než byl Tramp.Volba padla opět na Jawu 350 ale Sport, který má menší odpor vzduchu a tím i možnost vyšší rychlosti.Byl jsem se s kamarádem podívat a projet na jedné a tam přišlo velké zklamání.Prodejce chtěl za ní 30.000,- Kč a po svezení jsem rychle odjížděl pryč.Vlastně jsem se ani nechtěl svézt už po nastartování motoru.Já blázen prodal vytuněnýho Trampa a tohle byl oproti tomu totální vrak vydávající se za motorku.Nebudu se moc rozepisovat - z motoru se linuly pazvuky a o výkonu ve srovnání s mým bývalým Trampem nemohla být ani řeč.Řízení plavalo a celá motorka byla dost jetá.Cestou domů jsem uslyšel prosbu od mého kamaráda .Řekl mi "Jirko nekupuj si proboha už žádnou Jawku,ale něco pořádnýho".Tak jsem ho vyzpovídal a díky jeho velkému rozhledu v motocyklech mi i konkrétně poradil.Musel jsem ale opustit ideu levnějšího nákupu.A tak jsem začal schánět Yamahu XJ600.Nejdříve jsem byl juknout na jednu z roku 1992 za kterou chtěl majitel 62.000,-Kč.Byla vzhledově zachovalá,ale po natočení motoru z něj šli divné zvuky (klepání) a kamarád mě hned rozmlouval koupi-no svezl jsem se a bylo to pro mě jako v Jiříkově vidění.Výkon super,brzdy super prostě paráda svezení.Pravdou je,že byla díra mezi 4mi a 5ti tisíci otáčkami a pak to vystřelilo jako prase.To také napovídalo o stavu motocyklu.S díky jsme odjížděli.Za týden jsem opět vytáhl kamaráda na obhlédnutí dalších XJček. Měl jsem dohodnuté tři.Nejdříve jsem jel na nejlevnější za 50.000,-Kč.Majitel mi jí vytáhl z garáže a natočil.Kámoš poslouchal a prý dobrý.Sednul jsem na ní a opatrně vyrazil.Dle rady kamaráda jsem jí pěkně rozjel a pustil řidítka,jestli je řízení v pořádku.Bylo.Pak jsem jí pořádně prohnal a sám se trochu bál nepoznané rychlosti.Pak jsem se vrátil a ještě vyzvídal na majiteli zdali nežere olej a co je na ní problematického.Měla na výměnu rozvodový řetěz, což mi majitel přislíbil vyměnit v ceně,že ho má stejně již objednaný.Ještě jsem si všiml zavařené prasklé nohy přední vidlice a majitel mi slíbil sehnat jinou dobrou.Tak jsme si plácli a měla na to vliv i příznivá cena, jelikož další možná XJčka byla o dost dražší.Cestou domů jsem se opatrně s mašinou seznamoval.Příští víkend jsem jí hned prohnal na dálnici a s hrůzou sledoval červené oko - ukazatel nízké hladiny oleje, které se na mě po ujetí asi 120 km rozsvítilo.Ihned jsem dolil olej a zopakoval cestu se stejným výsledkem.To bylo to díky mé svižné jízdě,kdy otáčkoměr ukazoval stále nad 7000 otáček.Kontaktoval jsem prodejce a měl štěstí na seriózní jednání.Dovezl jsem mu jí domů a on na ní vyměnil slíbený rozvoďák a nechal vyměnit stírací kroužky a gufera dříků ventilů.Vše mi doložil účty za materiál (cca 10.000,-Kč).Prohnal jsem jí a bylo vše OK.Později mi i dodal jinou vidlici kde v jedné noze byla i uříznutá trubka.Naštěstí.Protože po rozebrání jsem zjistil,že v té zavařené noze je ušoupaný přepouštěcí kroužek a ten byl na oné uříznuté trubce.Vyměnil jsem nohu a nalil nový olej.Vidlice začala pracovat plynuleji a mašina se chovala na silnici o poznání lépe.Mimo běžného servisu jako je výměna oleje, filtrů, svíček,žárovek a pneumatik, jsem postupně dolaďoval další věci: vyměnil volná ložiska a gufera v nábojích kol, nechal jsem přes zimu odborně svařit polámané a podomácku obyčejnou pájkou opravované plasty, seřídit tachometr, který ukazoval o 20km/h více než byla skutečnost, vyměnil brzdovou kapalinu a u prokluzující spojky vyměnil opotřebované (měkké) pružiny za nové - lamely byly jako nové.Další větší překvapení mě čekalo při jednom dojezdu ke křižovatce, kdy jsem jel naštěstí na neutrál a ozvala se najednou rána od spojkového víka a motor se okamžitě zastavil.Zavolal jsem Jardovi a ten mě i s mašinou na vleku hodil domů.Tam jsem vypustil olej a odšrouboval spojkové víko.Nějaký předchozí takyopravář použil opotřebovanou (několikrát použitou překalenou) zajišťovací podložku u primárního soukolí, ta se ulomila a matka, která se vyšroubovala spadla mezi tato ozubená kola.Naštěstí při neutrálu.Matka byla trochu ožvejkaná, ale ozubení jsou ze superkvalitní oceli a nic se jim nestalo.Druhý den jsem volal do Yamahy zdali mají onu zajišťovací podložku a matku.Ani jedno neměli a po dotazu na objednání mě dožralo to, že bych tam musel dojet a nechat zálohu,aby mi to vůbec objednali (spotřební materiál za pár korun).Vzteky jsem za 15 minut vypiloval z plechu zajišťovací podložku (má tisícihran - proto jsem jí chtěl raději koupit).Obrousil jsem ožvejkanou matku a vše poctivě sesadil zpět.Od té doby jsem měl delší dobu pokoj.Vyrobil jsem držák bočních tašek s vrchním nosičem na stan a spacák a mašina absolvovala se mnou Norsko a Švédsko.Po dalším ježdění (lítání) u nás jsem zjistil únik oleje pod jedním válcem.Zjistil jsem, že je vytržený šteft z bloku motoru.Nejspíš kvůli moc velkému utažení.Docela chuťovka.Po delším zkoumání,laborování a váhání jsem stihl v RUCU 50ti procentní slevu na kompletní těsnění celého motoru (vyšlo mě asi na 1350,-Kč) a pustil se do toho.Za jedno půldne jsem odstrojil mašinu a vyndal motor.Za druhé půldne jsem opatrně rozebral motor a kamarádi mi pomohli udělat nový šteft z větším závitem do bloku motoru.Za další půlden jsem vše očistil od zbytků siliconů a tmelů a opatrně složil celý motor zpět a utáhl hlavu na správný moment.No a nakonec půldne stačilo na složení motorky zpět do původního stavu,když se mi navíc vytrhl šteft u jednoho výfukového svodu.Takže znovu vytočit větší šteft a udělat nový závit do bloku válce a konečně vše dotáhnout a uvést do stoprocentního stavu.Po zajetí jsem opětovně povolil a utáhl celou hlavu na správný moment.S tím jsem odejel v pohodě Korsiku a jezdím dál.XJčko je podle mě super mašina na cestování.Na jaře roku 2005 jsem jí prodal - měla na tachometru 61.300km. Nechť dál spolehlivě slouží novému majiteli...

Zpět