Jawa 350 typ 640 Tramp

Na začátek mého návratu k motocyklům,jsem dal opět přednost naší Jawě.

Jawu 350 Tramp jsem měl 1,5 roku a koupil jsem jí novou.Pořizovací cena cca : 72000,-Kč v této ceně je započítán Oilmaster a original boční kufry namontované již ve fabrice.Po ujetí prvních 500 km mi chcípal motor - byl tak hodně velký přímaz (měl jsem tam přimazávání Mikuni - mohu při správném seřízení jen doporučit),že po těch 500km jsem viděl místo jiskřiště na svíčce jen černou kouli.A tak jsem zmenšoval a zmenšoval množství oleje až jsem se dostal na spotřebu asi 1:80 .Nejdříve jsem dával Mogul TSF(polosyntetika) a trochu jsem ublížil jehlám točením studenýho motoru,v asi 1600km jsem přešel na Castrol TTS(plná syntetika)-nekouří a vše umaže.Pak jsem si nechal u Toma vybrousit válce (kit) a výfuky předělat na laďáky.Taky jsem nechal vyměnit jehly pístních čepů a pístní čepy.Motor stále nešel do otáček ,než jsem zjistil,že mi kecají ve fabrice,kde tvrdili,že předstih je správný-když jsou rysky na sobě a že se nedá nastavovat.Já měl po svém zkoumání nastavený předstih z fabriky (na ryskách) 1,5 mm před horní úvratí.Proto nešel motor do otáček.Tak jsem si udělal své rysky- jednu na hodnotě 2,5mm před HÚ a druhou na hodnotě 3,5mm před HÚ vše samozdřejmě pomocí stroboskopu a odměření posuvným měřítkem.Pak jsem mohl vrátit stroboskop a jen posunovat snímač na rysky a věděl jaký mám předstih.Pokusy jsem došel k poznání,že nejlepší předstih je 2,5mm před HÚ –což mi dopředu doporučila OTS v Jawě. Po těchto úpravách šel motor do otáček asi o 1000ot/min. víc než udává fabrika a s nimi šel krásně nahoru i výkon.Nejmarkantnější to bylo při předjíždění, kdy dvojka šla až na 90km/h a trojka se dala vytočit krásně až na 110km/h.Studený motor jsem vždy opatrně zahřál a teprve pak ho točil.Malinko se ubral výkon pod 3000ot/min . Motor byl živý (a dle mě mu vyhovovali otáčky)mezi 3500-6100ot/min.Nejvíc se to pozná při předjíždění,že jde opravdu báječně (na Jawu) za plynem.Bohužel maximálka se posunula jen na 130 km/h-skutečných podotýkám,protože jsem ujížděl maníkovi,který tvrdil,že mu jeho třinda jede 150km/h ale jen mu zkresloval tacháč.To je ale problém 4kvaltu a s tím toho moc nenaděláš-pak totiž bojuješ s odporem vzduchu.Najel jsem v sezóně asi 8000 km včetně výletu s Davym a Kokodýlem - Francie 2002 a díky plné syntetice měl Tramp při prodeji natočeno asi 12000 km a z motoru nešly žádné divné zvuky.A jezdil stále stejně svižně jako po úpravách.Z toho usuzuji,že se vyplatí drahý olej a můžeš bez obav točit Jawku do bezvědomí-tak jako jsem jezdil já.A motoru prodloužíš o dost životnost.Měl jsem před prodejem sundané válce a pístní kroužky, a měli stejnou mezerou v zámkách jako nové-což hovoří ve prospěch kvalitního plně syntetického oleje.Pneumatiky se mi osvědčili Mitas dezén E-08,které jsou určené na cestovní endura a mají výborné jízdní vlastnosti na asfaltu.Vyplatí se také udělat kryt proti stříkající vodě na indukční cívky (za jízdy v dešti mě to jednou vypeklo)- já uřízl plastovou láhev a zepředu jí přitáhl zdrhovacíma páskama k indukčním cívkám a byl pokoj.Jediná vada na všem je,že když sečtu všechny úpravy + pořízení nové Jawky tak jsem se dostal na asi 80.000,- Kč a stěží jsem jí prodal (stáří rok a půl!!!) za 50.000,-Kč a to byla v lepším stavu,než nová...

Zpět